הסיפור שנשאר - לוגו
בשביל מה צריך אילן יוחסין

למה לי אילן יוחסין?

מה אעשה בערימת השמות הלא מוכרים האלה?
הם לא אומרים לי דבר! – אין לי צורך באילן יוחסין.

מדי פעם אני נתקלת בטענה שכזו מצד לקוחותיי, ואני לא מאשימה אותם, לכאורה הם צודקים. רק כשהעבודה כבר מתקדמת, ורק כשאני שואלת, חוקרת וחוזרת עם תשובות, ומעבירה להם טיוטות, הם מתחילים להבין למה אני מתעקשת.

מפת המשפחה הולכת, מתבהרת ומתבררת במקביל לכתיבת הסיפור. בניית אילן היוחסין נעשית בכל מקרה כתוצר נלווה לתהליך איסוף החומר – הראיונות, התחקיר ועריכת הספר. החפירות מעלות שברי כלים וגם גושי עפר, אלה ואלה עוברים במסננת וכך נתפסים שמות רלוונטיים למשפחה, תאריכי לידות ומיתות, מקומות מגורים, קשרי נישואין והתרתם ומספרי ילדים.

ולמה להתאמץ בשליפת הפרטים הללו, הארוגים ממילא בסיפורים, כדי להציגם כתרשים?

כי דליית הפרטים וארגונם מנכיחים את היש והחסר, את המוקדם והמאוחר, את ההצלות והאסונות. מבנה שיטתי עוזר לחשוף שכבות ולהעמיק את הגילויים המשפחתיים.

בשבוע שעבר, למשל, גיליתי מתוך מסמכים, שסבתו של המספר התאלמנה בגיל צעיר. אב המשפחה, בדרך כלל המפרנס היחידי באותן שנים, נפטר והותיר אותה עם ארבעה ילדים מתחת לגיל 18. הנתונים האלה הציפו שאלות כמו – איך המשפחה התמודדה עם השבר שפקד אותה בשנים שבין מלחמות העולם? במי נעזרו?  האם האסון קירב בין האחים במשפחה? בין הילדים לאמם? או שאולי פירק והרחיק?

המספֶּר מגולל את סיפורו. בגיל 16 שלחו אותו הוריו ללמוד מקצוע בעיר אחרת, וכדי לחסוך כסף, אכל כחצי שנה אצל הדודה. אני שואלת – איזו דודה? מוודאת ששמה מופיע באילן היוחסין. בשנת 1939, אז מלאו לו 16, פרנסתם של יהודי סלובקיה נלקחה מהם, עסקיהם נסגרו בצו ממשלתי. המצב הכלכלי היה בכי רע. הוריו, שקודם לכן חיו ברמת חיים גבוהה יחסית, נתמכו עתה על ידי הסבא העשיר מצד אביו, ויכלו עדיין לשכור לבנם דירת חדר בעיר אחרת. אם כן, מדוע שלחו אותו לארוחות צהריים אצל דודתו מצד אמו? האם באמת ניסו לחסוך? או שמא מצאו כאן הזדמנות לתמוך באותה דודה ובילדיה? אולי באמצעות הכסף ששלחו לה כדי להאכיל את בנם, הם סייעו לה להאכיל את ילדיה שלה בכבוד? באותם זמנים לא שיתפו את הילדים, וסביר להניח שבן ה-16 לא קיבל את מלוא המידע וההסברים, במיוחד לא בסיטואציה רגישה שכזו. אבל הפרטים מספרים סיפור מעט שונה, וכדאי לבחון גם אותם.

אילן יוחסין הוא כלי חשוב מאוד, וגם אם לא יוצג בסופו של דבר בספר הכרוך, תמיד כדאי לבנות אותו בהתמדה, ולהיעזר בו במהלך כתיבת הביוגרפיה.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד

תוכן מוגן - לא ניתן להעתיק!

אילת אסקוזידו

צרפי אותי לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים וטיפים לכתיבת ביוגרפיות