הסיפור שנשאר - לוגו
איך לעורר זיכרון

איך לעורר זיכרון?

כשאנשים עוצרים כדי לשאול את עצמם ״איך הגענו למקום שבו אנחנו נמצאים כעת?״ זו הזדמנות פז (שלפעמים לא תחזור על עצמה) לדלות פרטים ממעמקי הזיכרון, לספר את מסע החיים, לכתוב אוטוביוגרפיה.

אבל לפעמים זה לא כל כך פשוט. מאיפה להתחיל? על מה לספר? קשה לראות את התמונה המלאה, להיזכר בפרטים… ויש צורך בהנחיה. מלבד שיח אמפתי ושאלות מעוררות זיכרון, אפשר להיעזר גם בכלים יצירתיים שמשלבים דימויים חזותיים, שרטוט או ציור על גיליון נייר גדול. 

בסדנת אוטוביוגרפיה מודרכת* ביקשתי מהמשתתפות לצייר חדר מילדותן המוקדמת. נסו גם אתם:

קחו גיליון נייר גדול, ציירו מסגרת (תשאירו שוליים לכתיבה) ובתוך המסגרת שרטטו או ציירו קירות, חלונות, דלתות, רהיטים. הוסיפו שטיח, וילונות או כל חפץ אחר שהיה שם. קישוטים, תמונות על הקירות, מנורה, אהיל, צעצועים, ספרים, משחקים, מראה… 

צבעו את הפריטים בגוונים הזכורים לכם מהחדר הזה.

הוסיפו לציור אנשים שנקשרים לחדר הזה.

בשולי הציור, מסביב למסגרת כתבו רשימה של צלילים, ריחות, טעמים, מרקמים, ״מד טמפרטורה״ שקשורים לחדר הזה וגם תחושות, רגשות. 

בסדנה, מכאן המשכנו לשיחה. כל אחת הציגה את הציור שלה (כולל ההתנצלויות המתחייבות על רמת הציור, מה שלא רלוונטי בכלל, כי העניין הוא לסמן ולעורר זיכרון ולא ליצור יצירת אמנות גרפית). תיאור החדר הוביל לאנקדוטות מהווי החדר והמשפחה. בסוף השיחה גם דיברנו על החלון, מה משתקף ממנו החוצה ביום ובלילה, בעונות השנה המתחלפות, ומהי התחושה המתלווה להסתכלות מתוך הבית אל החוץ.

הציור, הכתיבה הקצרה בשולי הדף, השיחה – כל אלה הם מדרגות המובילות לקומת הכתיבה. עכשיו כבר קל יותר לפתוח דלת (היא פחות חורקת על ציריה) ולספר סיפור שקשור לחדר הזה, למי שהייתי בילדותי, ליחסים בתוך המשפחה.

באופן דומה אפשר לשחזר ולצייר את הדרך מהבית לבית הספר, שלב-שלב, להוסיף את הפרטים, את התחושות וכל מה שנקלט בחמשת החושים, להכניס דמויות מרכזיות בדרך ומכאן ״למשוך״ סיפורים.

*סדנת אוטוביוגרפיה מודרכת שואבת חומרים מהחיים. זו סדרה של עשרה מפגשים יצירתיים שבהם המשתתפים קוראים בקול סיפורים שכתבו בבית, על פי הנחיות ושאלות מעוררות זיכרון. בסדנה זו אנשים לומדים לנכס לעצמם מחדש את אוצרות הרוח שלהם, משתפים ומפענחים לעצמנו את משמעויות אירועי העבר לחיינו בהווה ובעתיד. 

הרעיונות מעוררי הזיכרון מופיעים בספרים:

James E. Birren and Kathryn N. Cochran, “Telling the stories of life through guided autobiography groups”, The John Hopkins University Press, 2001.

Dan Wakefield. “The Story of Your Life – Writing a spiritual autobiography”, Beacon Press, 1990.

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נוצר באמצעות מערכת הקורסים של
 
סקולילנד

תוכן מוגן - לא ניתן להעתיק!

אילת אסקוזידו

צרפי אותי לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים וטיפים לכתיבת ביוגרפיות